Логопункт

/Files/images/logopedya/1461246824.png

/Files/images/kolektiv/Ганжа2.jpgГанжа Ірина Анатоліївна - вчитель-логопед

Рідна мова входить в життя дитини буквально з перших миттєвостей його життя.

Новонароджений має підвищену сприйнятливість до усної мови, яка зберігається протягом усього дошкільного віку. До 2 років дитина розрізняє всі звуки рідної мови і вчиться правильно вимовляти їх. Тому батьки, родичі та люди, які займаються вихованням дитини, повинні стежити за тим, щоб правильно і чітко вимовляти слова, не «сюсюкати" і не спотворювати свою мову, адже саме в спілкуванні з дорослими дитина вчиться мовленню і вчить його виключно "на слух".

Протягом усього дошкільного періоду дитина інтенсивно розвиває своє уявлення про слово, його значення: слово позначає певний предмет в звуковому вираженні.
Першим етапом у розвитку мовлення дітей молодшого дошкільного віку є робота по формуванню правильної звуковимови і збагачення дитячого словника.
Заняття з дітьми середнього дошкільного віку орієнтовані на виховання звукового сприйняття. Дітей вчать вслухатися в звучання слова, звертати увагу на окремі звуки в словах, знаходити в різних словах подібні звуки.
Дітей старшого дошкільного віку вчать робити звуковий аналіз слова, визначати з яких звуків воно складається, виділяти їх, визначати кількість звуків, їх послідовність, чути наголос, виокремлювати склади.

Навчання орієнтації в звуковому складі слова готує дитину до засвоєння грамоти,і є одним з важливих етапів підготовки до навчання в школі.

/Files/images/zavtayte/logoped/logopedicheskie_deti2.JPG


Щасливої дороги до країни звуків!

Сьогодні ми поговоримо про те, коли і як з’являються звуки в мовленні дитини, про правила спілкування з дитиною, і про те, як організувати з нею заняття, щоб воно пройшло з користю, спокійно, щоб дитина і ви зайвий раз не нервували.

Багато звуків дитина вимовляє майже без зусиль: М, Н, Т, П, та голосні. Найважче даються шиплячі: Ж, Ш, Ч, Щ, свистячі С, З, Ц та сонорні Р,Л.

Неправильна вимова в дітей до 3-х років практично є нормою, але до 5, особливо до 6 років, дитина має оволодіти вимовою всіх звуків.

Після цього віку будь-які порушення у вимові звуків вважаються дефектом звуковимови.

Приведена нижче таблиця допоможе батькам слідкувати за своєчасною появою в мовленні дитини різних звуків.

Вік дитини1-2 роки2-3 роки3-5 років5-6 років
звукиа, о, е, п, б, мі, и, у, ф, т, д, н, к, г, х, йс, з, ц, ш, ж, ч, щл,р

Дещо про спілкування з дитиною

  1. Ваше мовлення повинно бути взірцем для наслідування. Дитині не можна чути неправильну вимову.
  2. Не можна сміятися з того, що дитина невірно вимовляє звуки в словах.
  3. Не треба повторювати за дитиною, «сюсюкати», закріплювати хибні звуки в словах.

Як організувати спокійне заняття

  1. Не критикуйте дитину і не смійтеся з неї.
  2. Підбадьорюйте малюка, кажіть, що в нього все вийде.
  3. Спочатку самі покажіть, як виконувати ту чи іншу вправу, потім пропонуйте дитині.

Про найбільш розповсюджені порушення звуковимови

  1. При більш складних випадках дитина використовує в мовленні специфічні звуки. Вона більше спілкується знаками, або покаже, що треба, її мовлення розуміють близькі люди.
  2. Дитина замінює одні звуки іншими.
  3. У дитини сформувалася «французька вимова звука | р| . Це може бути пов’язано з недостатнім мовленнєвим диханням або короткою під’язиковою вуздечкою. Якщо цю проблему не виправити, є ризик, що й інші звуки будуть формуватися невірно. Такий звук сам по собі, тобто самостійно, без втручання не виправляється.

Причин неправильної звуковимови в дітей з нормальним слухом та інтелектом декілька.

1. Можливо, батьки, розмовляючи з дитиною, наслідують дитячий говір (сюсюкають).

2. Дитині може бути важко відрізняти на слух схожі звуки (при цьому фізіологічний слух в нормі) – це ознака проблем з фонематичним слухом. Тоді фонематичний слух треба розвивати – вчити зосереджуватись на звуках, розрізняти їх. Іноді дитина не помічає, що вимовляє звуки невірно. Тоді дитині треба дати зрозуміти, де вірна вимова, де ні.

В подальшому на цій сторінці будуть запропоновані вправи, які допоможуть дитині чути і відчувати звуки мови.

3. Недостатня рухливість губ і язика та погано розвинуте мовленнєве дихання.

4. У дитини виражені дефекти в будові артикуляційного апарату. У цьому випадку вашій дитині потрібні консультації спеціалістів.

До вашої уваги представлені логопедичні чистомовки (скоромовки) та вправи на автоматизацію звуків у словах та реченнях.

Одна з порад логопеда - віршовані чистомовки (скоромовки) на вимову проблемних звуків.

Хотілося б зауважити, що до цих вправ можна переходити лише тоді, коли у малюка вільно виходить правильне вимовляння окремого звуку, представленого у вправі.

Окрім даного матеріалу ви можете імпровізувати.

Наприклад, промовити

як дзижчить бджілка (Дж-ж-ж-ж-ж),
як гуде поїзд (У-у-у-у-у-у),
як мати колисає дитину (А-а-а-а-а-а),
як пищіть комар (Дз-з-з-з-з-з) і т.п.

Також можна різноманітнити вправу зміною гучності або тембру голосу, тобто одні й ті самі рядки промовляти по різному: голосно, тихо, швидко або повільно.

Скоромовки в схемах

СКОРОМОВКИ - ЛОГОПЕДИЧНІ ЧИСТОМОВКИ

Щоб заняття було більш ефективним, пропонуємо таку його послідовність:

1. Гімнастика для пальчиків
2. Вправи для дихання та артикуляційна гімнастика (губи, язик)
3. Голосові вправи
4. Вправи з мовним матеріалом

ЯК НАВЧИТИ ДИТИНУ ПЕРЕКАЗУВАТИ або ЯК ЦЕ РОБИТЬ!
Читати дитині, читати і ще сто тисяч разів читати!

Читати з дитиною, читати біля дитини. Любов до читання не виникає зненацька. Це послідовний процес.

⠀Для початку оберіть прості та добре знайомі казки "Курочка Ряба", "Ріпка", "Рукавичка" тощо.


Послідовність роботи з казкою:

Прочитайте казку. Багато разів. Дитині. Ляльці. Ведмедику. Чоловіку)
Розгляньте ілюстрації.
Можете ставити будь-які запитання, обговорювати те, що бачите, та те, про що прочитали.
Пограйте в казку: візьміть відповідних героїв (або станьте ними самі - запросили бабусю й дідуся, взяли собачку, кицю, мишку - і театральна вистава "Ріпка" - готова:)
Дитині раннього віку повинно буди дууууже цікаво, щоб вона захотіла переказувати!
Використовуйте логопедичний прийом НЕЗАКІНЧЕНИХ РЕЧЕНЬ:
Жили-були дід і ... (баба).
І була в них Курочка ... (Ряба)

Згадуйте про казку щодня і результат не змусить себе довго чекати!


Успіхів вам та малечі!


Почитайте перед сном своїм дітям казку,
Не шкодуйте нiжних слів, доброту і ласку.
Щоб наснилися їм сни гарні, кольорові,
Мають бути вечори сповнені любові.
Татовi обійми й маминi цілунки -
Ось найкращі перед сном дітям подарунки.

(С) Ніколенко Вікторія

Але майте на увазі:
дитині має бути цікаво, тоді вона буде більш уважною і не так швидко втомиться, частіше хваліть дитину і вона буде більш старанною.


Бажаю успіхів!


/Files/images/logopedya/99783964.png

Консультація для батьків: Розвиваємо мовленнєве дихання
Якщо дитина не розмовляє
Поради батькам з розвитку мовлення
"Як ви думаєте???"
Правила ефективного спілкування
Як навчити дитину читати: 6 простих кроків
Логопедичні чистомовки (скоромовки) та вправи на автоматизацію звуків у словах та реченнях.
Фотоальбом
Кiлькiсть переглядiв: 0

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.