Логопункт
Ганжа Ірина Анатоліївна - вчитель-логопед
Рідна мова входить в життя дитини буквально з перших миттєвостей його життя.
Новонароджений має підвищену сприйнятливість до усної мови, яка зберігається протягом усього дошкільного віку. До 2 років дитина розрізняє всі звуки рідної мови і вчиться правильно вимовляти їх. Тому батьки, родичі та люди, які займаються вихованням дитини, повинні стежити за тим, щоб правильно і чітко вимовляти слова, не «сюсюкати" і не спотворювати свою мову, адже саме в спілкуванні з дорослими дитина вчиться мовленню і вчить його виключно "на слух".
Протягом усього дошкільного періоду дитина інтенсивно розвиває своє уявлення про слово, його значення: слово позначає певний предмет в звуковому вираженні.
Першим етапом у розвитку мовлення дітей молодшого дошкільного віку є робота по формуванню правильної звуковимови і збагачення дитячого словника.
Заняття з дітьми середнього дошкільного віку орієнтовані на виховання звукового сприйняття. Дітей вчать вслухатися в звучання слова, звертати увагу на окремі звуки в словах, знаходити в різних словах подібні звуки.
Дітей старшого дошкільного віку вчать робити звуковий аналіз слова, визначати з яких звуків воно складається, виділяти їх, визначати кількість звуків, їх послідовність, чути наголос, виокремлювати склади.
Навчання орієнтації в звуковому складі слова готує дитину до засвоєння грамоти,і є одним з важливих етапів підготовки до навчання в школі.
Щасливої дороги до країни звуків!
Сьогодні ми поговоримо про те, коли і як з’являються звуки в мовленні дитини, про правила спілкування з дитиною, і про те, як організувати з нею заняття, щоб воно пройшло з користю, спокійно, щоб дитина і ви зайвий раз не нервували.
Багато звуків дитина вимовляє майже без зусиль: М, Н, Т, П, та голосні. Найважче даються шиплячі: Ж, Ш, Ч, Щ, свистячі С, З, Ц та сонорні Р,Л.
Неправильна вимова в дітей до 3-х років практично є нормою, але до 5, особливо до 6 років, дитина має оволодіти вимовою всіх звуків.
Після цього віку будь-які порушення у вимові звуків вважаються дефектом звуковимови.
Приведена нижче таблиця допоможе батькам слідкувати за своєчасною появою в мовленні дитини різних звуків.
Вік дитини | 1-2 роки | 2-3 роки | 3-5 років | 5-6 років |
---|---|---|---|---|
звуки | а, о, е, п, б, м | і, и, у, ф, т, д, н, к, г, х, й | с, з, ц, ш, ж, ч, щ | л,р |
Дещо про спілкування з дитиною
- Ваше мовлення повинно бути взірцем для наслідування. Дитині не можна чути неправильну вимову.
- Не можна сміятися з того, що дитина невірно вимовляє звуки в словах.
- Не треба повторювати за дитиною, «сюсюкати», закріплювати хибні звуки в словах.
Як організувати спокійне заняття
- Не критикуйте дитину і не смійтеся з неї.
- Підбадьорюйте малюка, кажіть, що в нього все вийде.
- Спочатку самі покажіть, як виконувати ту чи іншу вправу, потім пропонуйте дитині.
Про найбільш розповсюджені порушення звуковимови
- При більш складних випадках дитина використовує в мовленні специфічні звуки. Вона більше спілкується знаками, або покаже, що треба, її мовлення розуміють близькі люди.
- Дитина замінює одні звуки іншими.
- У дитини сформувалася «французька вимова звука | р| . Це може бути пов’язано з недостатнім мовленнєвим диханням або короткою під’язиковою вуздечкою. Якщо цю проблему не виправити, є ризик, що й інші звуки будуть формуватися невірно. Такий звук сам по собі, тобто самостійно, без втручання не виправляється.
Причин неправильної звуковимови в дітей з нормальним слухом та інтелектом декілька.
1. Можливо, батьки, розмовляючи з дитиною, наслідують дитячий говір (сюсюкають).
2. Дитині може бути важко відрізняти на слух схожі звуки (при цьому фізіологічний слух в нормі) – це ознака проблем з фонематичним слухом. Тоді фонематичний слух треба розвивати – вчити зосереджуватись на звуках, розрізняти їх. Іноді дитина не помічає, що вимовляє звуки невірно. Тоді дитині треба дати зрозуміти, де вірна вимова, де ні.
В подальшому на цій сторінці будуть запропоновані вправи, які допоможуть дитині чути і відчувати звуки мови.
3. Недостатня рухливість губ і язика та погано розвинуте мовленнєве дихання.
4. У дитини виражені дефекти в будові артикуляційного апарату. У цьому випадку вашій дитині потрібні консультації спеціалістів.
До вашої уваги представлені логопедичні чистомовки (скоромовки) та вправи на автоматизацію звуків у словах та реченнях.
Одна з порад логопеда - віршовані чистомовки (скоромовки) на вимову проблемних звуків.
Хотілося б зауважити, що до цих вправ можна переходити лише тоді, коли у малюка вільно виходить правильне вимовляння окремого звуку, представленого у вправі.
Окрім даного матеріалу ви можете імпровізувати.
Наприклад, промовити
як дзижчить бджілка (Дж-ж-ж-ж-ж),
як гуде поїзд (У-у-у-у-у-у),
як мати колисає дитину (А-а-а-а-а-а),
як пищіть комар (Дз-з-з-з-з-з) і т.п.
Також можна різноманітнити вправу зміною гучності або тембру голосу, тобто одні й ті самі рядки промовляти по різному: голосно, тихо, швидко або повільно.
Скоромовки в схемах
СКОРОМОВКИ - ЛОГОПЕДИЧНІ ЧИСТОМОВКИ
Щоб заняття було більш ефективним, пропонуємо таку його послідовність:
1. Гімнастика для пальчиків
2. Вправи для дихання та артикуляційна гімнастика (губи, язик)
3. Голосові вправи
4. Вправи з мовним матеріалом
ЯК НАВЧИТИ ДИТИНУ ПЕРЕКАЗУВАТИ або ЯК ЦЕ РОБИТЬ!
Читати дитині, читати і ще сто тисяч разів читати!
Читати з дитиною, читати біля дитини. Любов до читання не виникає зненацька. Це послідовний процес.
⠀Для початку оберіть прості та добре знайомі казки "Курочка Ряба", "Ріпка", "Рукавичка" тощо.
⠀
Послідовність роботи з казкою:
Прочитайте казку. Багато разів. Дитині. Ляльці. Ведмедику. Чоловіку)
Розгляньте ілюстрації.
Можете ставити будь-які запитання, обговорювати те, що бачите, та те, про що прочитали.
Пограйте в казку: візьміть відповідних героїв (або станьте ними самі - запросили бабусю й дідуся, взяли собачку, кицю, мишку - і театральна вистава "Ріпка" - готова:)
Дитині раннього віку повинно буди дууууже цікаво, щоб вона захотіла переказувати!
Використовуйте логопедичний прийом НЕЗАКІНЧЕНИХ РЕЧЕНЬ:
Жили-були дід і ... (баба).
І була в них Курочка ... (Ряба)
⠀
Згадуйте про казку щодня і результат не змусить себе довго чекати!
⠀
Успіхів вам та малечі!
Почитайте перед сном своїм дітям казку,
Не шкодуйте нiжних слів, доброту і ласку.
Щоб наснилися їм сни гарні, кольорові,
Мають бути вечори сповнені любові.
Татовi обійми й маминi цілунки -
Ось найкращі перед сном дітям подарунки.
(С) Ніколенко Вікторія
Але майте на увазі:
дитині має бути цікаво, тоді вона буде більш уважною і не так швидко втомиться, частіше хваліть дитину і вона буде більш старанною.
Бажаю успіхів!
Коментарi